14 niesamowitych korzyści stosowania zimnych pryszniców

Cold Shower 150x102 14 niesamowitych korzyści stosowania zimnych prysznicówDla większości z nas, zimne prysznice są jak lodowate piekło. Pod koniec dnia, nie myślisz o wskakiwaniu pod zimny prysznic, chyba że pracowałeś w polu cały upalny dzień. Ale zimne prysznice mogą przynoszą wiele zaskakujących korzyści.

 

 

Oto 14 powodów, dla których możesz zdecydować się na zimny prysznic, gdy następnym razem wejdziesz się umyć.

Większa odporność

W jednym z badań naukowcy odkryli, że osoby, które regularnie poddają się zimnym prysznicom, mają więcej białych krwinek niż ich rówieśnicy z gorącymi prysznicami.

Białe krwinki są odpowiedzialne za zwalczanie chorób. Dzieje się tak dlatego, że zimny prysznic aktywuje system odpornościowy poprzez przyspieszenie przemiany materii, tworząc tym samym więcej białych krwinek.

W innym badaniu, Geert A. Buize i jego koledzy poprosili 3000 wolontariuszy o wzięcie udziału w doświadczeniu związanym z zimnymi prysznicami. Część grupy miała brać tylko zimne prysznice, a pozostali ciepłe.

Badacze stwierdzili, że podczas trwania doświadczenia wolontariusze z grupy zimnych pryszniców byli mniej podatni na choroby o średnio 29%.

Szybszy obieg krwi

Chcesz, żeby twoja krew krążyła szybciej? Nie ma nic lepszego niż zimny prysznic.

Według Health Line, kiedy zimna woda uderza w twoje ciało i zewnętrzne kończyny, krew krąży znacznie szybciej, aby utrzymać temperaturę ciała.

Eksperci twierdzą również, że częste zimne prysznice mogą pomóc w zapobieganiu chorobom sercowo-naczyniowym, ponieważ zimne temperatury wyzwalają układ krążenia w celu zmniejszenia stanu zapalnego.

Większa płodność

Jedno z badań wykazało, że mężczyźni, którzy są zmuszeni zaprzestać brania gorącego prysznica, doświadczają wzrostu liczby spermy o prawie 500% już sześć miesięcy później.

Dzieje się tak, ponieważ Twoje jądra potrzebują chłodnego środowiska, a nie ciepłej, gorącej kąpieli.

Wyższy testosteron

Zamiast dostawać zastrzyk testosteronu, wystarczy wziąć zimny prysznic: naukowcy zasugerowali, że temperatura ciepłego prysznica może zmienić nasze DNA, manipulując nim, aby produkować mniej testosteronu.

Utrata masy ciała

Zimne prysznice mogą być korzystne, jeśli chcesz schudnąć. Dzieje się tak, ponieważ zimne prysznice zmuszają ciało do aktywacji brązowego tłuszczu wewnątrz organizmu, który jest używany do izolowania ciała i utrzymania ciepła wewnątrz.

Kiedy ciało traktowane jest zimną wodą, brązowy tłuszcz spala się 15 razy szybciej niż w wypadku wyższej temperatury.

Według dr Geerta A. Buize, który przeprowadził badania nad wpływem zimnych pryszniców, stwierdził, że zimne prysznice mogą pomóc zwiększyć metabolizm i pomóc kontrolować poziom cukru we krwi:

„Tłuszcz brunatny nie ma żadnego udowodnionego związku z odpornością, ale wpływa na termoregulację organizmu. Po aktywacji utrzymuje ciepło ciała poprzez spalanie kalorii. Może również zwiększyć energię i metabolizm oraz pomóc w kontrolowaniu poziomu cukru we krwi. To może zmniejszyć twoje ryzyko otyłości i cukrzycy.”

Piękniejsze włosy i skóra

Zimne prysznice nie tylko sprawiają, że Twoja skóra staje się bardziej oczyszczona, ale także mogą pomóc w pielęgnacji włosów.

Guru odnowy biologicznej, dr Jacqueline Schaffer, powiedziała, że zimna woda zacieśnia przepływ krwi, co sprawia, że Twoja skóra wygląda zdrowiej.

Zimna woda oczyszcza Cię, jednocześnie utrzymując naturalne olejki we włosach i skórze, które ciepła woda zwykle zmywa.

Adam Friedman, doktor medycyny mówi, że zimne prysznice mogą również pomóc pokonać uczucie drapania skóry, jeśli masz swędzącą skórę.

Większą czujność

Wstanie rano i rozpoczęcie dnia może być najtrudniejszą częścią dnia, zwłaszcza jeśli nie jesteś osobą ranną.

Zimny prysznic może zdziałać dla Ciebie cuda. Nagły przypływ zimnej wody przyspiesza nicie serca i zmusza ciało do przyjęcia większej ilości tlenu, budząc Twój mózg w szybszym tempie.

Według Health Line:
„Kiedy zimna woda uderza w twoje ciało, powoduje pewien szok. Ten wstrząs zwiększa pobór tlenu, tętno i czujność. ”

Relaks

Nawet jeśli jest to tylko szybki zimny prysznic, zimne prysznice mogą mieć zdolność do relaksu całego ciała.

Mogą one zwiększyć poziom glutationu obecnego we krwi i zmniejszyć ilość kwasu moczowego. Te dwie rzeczy łącznie mogą sprawić, że będziesz bardziej zrelaksowany.

Mniej emocji

Zimne prysznice mogą być skutecznym sposobem na rozwój twojego skupienia, medytacji i ogólnego spokoju Zen.

To dlatego, że mogą one aktywować tlen w twoim ciele – a relaks pod zimnym prysznicem oznacza, że twoje ciało może być lepiej przystosowane do relaksowania się w każdym środowisku, dzięki czemu będziesz miał więcej kontaktu z twoim racjonalnym ja.

Większa siła woli i zdolność do radzenia sobie ze stresem

Jaki jest lepszy sposób na zbudowanie swojej siły woli niż zmuszanie się do robienia czegoś, czego nie chcesz robić codziennie rano do końca życia?

Zimne prysznice mogą być doskonałym sposobem na ćwiczenie dyscypliny i siły woli, i jak każdy mięsień w twoim ciele, im więcej go ćwiczysz, tym silniejszy się staje.

Według pewnego badania zimne prysznice działają jako forma stresu oksydacyjnego, który z czasem powoduje antyoksydacyjną adaptację. Oznacza to, że z czasem staniesz się lepszy w radzeniu sobie ze stresem.

Lepsze oddychanie

Jedną z rzeczy, które wielu z nas zaniedbuje, jest jakość naszego oddechu.
Zimne prysznice zmuszają do brania głębokich oddechów.
Według Human Window zimne prysznice dość szybko podnoszą tętno i powodują głębsze oddychanie, a to może pomóc podnieść poziom energii.

Idealny budzik

Nie ma nic bardziej skutecznego w odepchnięciu snu i wprowadzeniu cię w ten zabójczy instynkt niż zimny prysznic.
Zimny prysznic może wyeliminować senność i zmusić cię do przebudzenia się.

Sposób an depresje

Naukowcy zasugerowali, że zimne prysznice mogą stymulować obszar w mózgu, który produkuje noradrenalinę, kluczową substancję chemiczną przeciwdziałającą depresji.

Inne badania sugerują, że zimne prysznice zwiększają poziom beta-endorfiny we krwi. Wysyłają one znaczne impulsy elektryczne z obwodowych zakończeń nerwów do mózgu, co może mieć działanie antydepresyjne.

Większa regeneracja mięśni

Jeśli ćwiczysz na siłowni, najważniejsza jest regeneracja mięśni. Im szybciej regenerujesz mięśnie, tym szybciej możesz zwiększyć swoje ciężary i masę mięśni

Zimne prysznice są kluczem do przyspieszenia regeneracji mięśni, dlatego też olimpijczycy prawie zawsze biorą kąpiele lodowe.

 

Źródła:

https://hbr.org/2018/03/cold-showers-lead-to-fewer-sick-days
https://healthfree.com/incurables_program_hydrotherapy.html
https://www.healthline.com/health/cold-shower-vs-hot-shower#2
https://www.ucsf.edu/news/2007/03/97970/hot-tubs-hurt-fertility-ucsf-study-shows
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/01485018808987051
https://hbr.org/2018/03/cold-showers-lead-to-fewer-sick-days
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0891584994900302
https://hackspirit.com/happens-people-meditate-first-time/
https://www.huffpost.com/entry/how-to-wash-face-tips-healthy-skin_n_2134381?guccounter=1
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10396606/?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed
https://humanwindow.com/cold-shower-benefits/
https://theweek.com/articles/456128/5-ways-better-nights-sleep
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17993252/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19357407/

2 myśli w temacie “14 niesamowitych korzyści stosowania zimnych pryszniców

  1. Zopoth

    Wychodząc z podobnego założenia, będąc dwudziestolatkiem a więc sporo lat temu, wskoczyłem pod zimny prysznic. Dwa dni później pojawiły się dreszcze i wysoka gorączka. Diagnoza lekarska była jednoznaczna – zapalenie płuc. Sugeruję ostrożność przy podobnych praktykach.

    Odpowiedz
    1. Adam Autor wpisu

      Przykro mi z powodu tego doświadczenia.
      Jeśli wejście pod zimną wodę kończy się zapaleniem płuc, to na jak niskim poziomie musi być system odpornościowy…

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *