Buraki – tak wiele za tak niewiele!

buraki male Buraki   tak wiele za tak niewiele!O tym rodzimym warzywie można pisać i pisać, ze względu na bardzo długą listę jego wartości odżywczych i leczniczych oraz jego możliwości zastosowania na naszym stole. Buraki znane są na świecie już 3000 lat, kiedy to spożywane by właśnie ze względu na dobroczynny wpływ na organizm człowieka. Czytaj dalej…

Jak buraki działają na nasz organizm

* obniżają ciśnienie krwi,
* działają anty nowotworowo, gdyż zawierają bardzo dużą ilość antyutleniaczy,
* dzięki zawartości kobaltu działają krwiotwórczo, przez co są pomocne w leczeniu niedokrwistości,
* wzmacniają odporność naszego organizmu,
* wspomagają walkę z wirusowymi oraz bakteryjnymi infekcjami,
* pomagają odkwaszać organizm oraz przywracają właściwą równowagę kwasowo-zasadową,
* zmniejszają ryzyko zachorowania na osteoporozę,
* dzięki zawartości fitosteroli obniżają poziom złego cholesterol we krwi,
* łagodzą negatywne objawy menopauzy,
* dodają energii i poprawiają nastrój,
* poprawiają stan skóry, włosów i paznokci,
* spowalniają proces starzenia,
* zapobiegają wadom rozwojowym płodu (buraki to bogate źródło kwasu foliowego – nie powinny o nich zapominać kobiety w ciąży),
* poprawiają naszą ogólną kondycję i samopoczucie,

Co znajdziemy w składzie buraka

buraki2 Buraki   tak wiele za tak niewiele!

* zestaw witamin z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6), który pomaga w nerwicach, przeciwdziała stresowi, depresji, zmniejsza napięcie nerwowe,
* dużą ilość błonnika, który przyspiesza i ułatwia trawienie. Spożywanie błonnika zalecane jest szczególnie przy schorzeniach gastrycznych,
* bardzo dużo kwasu foliowego (już 200 g buraka pokrywa połowę jego dziennego zapotrzebowania),
* minerały jak  potas, żelazo, mangan, kobalt,
* witaminy A, C,
* kwas foliowy, który reguluje rozwój i funkcjonowanie komórek oraz wpływa na prawidłową pracę układów w organizmie. Razem z witaminą B12 współuczestniczy w powstawaniu czerwonych krwinek. Pobudza procesy krwiotwórcze hamując powstawanie anemii.

Uwielbiam sok z buraka, który łącze z sokiem z jabłek. Szklanka takiego eliksiru daje mocny zastrzyk energii, dlatego czasami stosuję go jako napój przed treningiem na siłowni. Natomiast dania wykonane z surowego buraka są bardzo smaczne i wyglądają widowiskowo dzięki pięknemu kolorytowi. Dlatego też, sok z buraka często używam jako naturalny barwnik do moich deserów.

Źródła:
https://authoritynutrition.com/search/?q=beetroots
http://whfoods.org/genpage.php?tname=foodspice&dbid=49
http://www.aicr.org/press/health-features/health-talk/2014/dec14/Nutritional-value-beets.html?referrer=https://www.google.ie/

Może podobne wpisy Cię zainteresują?

Kliknij ikonę i podziel się ze znajomymi!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *