Czym właściwie są antyoksydanty i gdzie ich szukać

antyoksydanty male11 Czym właściwie są antyoksydanty i gdzie ich szukaćAntyoksydanty to drogocenne związki zwane także przeciwutleniaczami, lub też antyutleniaczami, które odpowiedzialne są za usuwanie z organizmu wolnych rodników, które to z kolei uszkadzają zdrowe komórki i prowadzą do przedwczesnego starzenia się organizmu i powstawania wielu chorób.
Czytaj dalej…

Wolne rodniki są cząsteczkami, które wnikają do naszego organizmu z pożywieniem i powietrzem, lub powstają w drodze metabolizmu. Posiadają one co najmniej jeden niesparowany elektron, przez co pobierają go od innych zdrowych komórek, a te zaś od kolejnych. Pojawienie się nadmiernej ilości uszkodzonych w tym procesie cząsteczek prowadzi do powstawania tzw. "stresu oksydacyjnego", czym efektem może być powstanie wielu bardzo groźnych chorób, takich jak choroby układu krążenia, nowotwory, cukrzyca czy zwyrodnienie plamki żółtej. Antyoksydanty neutralizują wolne rodniki po przez przyłączenie do nich brakującego elektronu, zapobiegając w ten sposób uszkodzeniu zdrowych komórek.

Antyoksydanty to przede wszystkim witaminy

Witamina A: Jej korzystne działanie na nasz organizm nie ogranicza się jedynie do zwalczania wolnych rodników. Jej obecność pozytywnie wpływa na prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku i kondycji skóry. Najlepszą jej formą dla człowieka jest prowitamina A (beta-karoten), która w organizmie przekształcana jest w witaminę A.

Najlepszym źródłem witaminy A są:
słodkie ziemniaki, jarmuż, marchew, boćwina, szczaw, szpinak, papryka czerwona, dynia, mango, papaja, morele, melon, cykoria, brokuły, por, pomidory, szparagi i brzoskwinie.

Pamiętać należy, że do prawidłowego wchłaniania się prowitaminy A potrzebny jest chociaż mały dodatek tłuszczu.

Witamina E: jest najsilniejszym witaminowym przeciwutleniaczem, jaki możemy dostarczyć do naszego organizmu. Często określana jest jako witamina młodości. Oprócz walki z wolnymi rodnikami charakteryzuje się utrzymywaniem prawidłowego nawilżenia skóry, bierze udział w procesie syntezy substancji przeciwkrzepliwych oraz uczestniczy w ochronie krwinek czerwonych.

Najwięcej witaminy E znajdziemy w:
olej z kiełków zbóż, szpinak, olej słonecznikowy, orzechy włoskie, kapusta, sałata, brukselka, marchew, czosnek.

Witamina C: Wykazuje bardzo silne działanie przeciwutleniające, ale lista jej zdrowotnych właściwości jest znacznie dłuższa. Pobudza syntezę kolagenu, zwiększa odporność organizmu, wpływa korzystnie na stan skóry i błon śluzowych, bierze udział w regeneracji witaminy E.

Najwięcej witaminy C znajdziemy w:
acerola (malpigia granatolistna), owoce dzikiej róży, natka pietruszki, papryczka chilli, brukselka, czarna porzeczka, truskawki, papryka, koperek, szpinak, kiwi, zielona papryka.

antyoksydanty31 Czym właściwie są antyoksydanty i gdzie ich szukać

Działanie antyutleniające wykazują również składniki mineralne

Cynk: jest jednym z najważniejszych mikroelementów występujących w naszym organizmie. Bierze udział w procesach enzymatycznych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania komórek.

Najlepszym roślinnym źródłem cynku jest:
sok z trawy pszenicznej, pestki dyni, kakao, szpinak, orzechy, kiełki fasoli mung, nasiona Chia, jagody Goji.

Mangan: oprócz właściwości antyutleniających wpływa na metabolizm komórek organizmu, jest niezbędny do prawidłowego rozwoju tkanki kostnej, wpływa na działanie układu nerwowego.

Najlepszym źródłem manganu są:
kapusta, nasiona słonecznika, kakao, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy arachidowe, pestki dyni, korzeń pietruszki, brokuły, spirulina, chlorella, quinoa (komosa ryżowa), ananas, truskawki, natka pietruszki, buraki,

Miedź: to mikroelement, który jako antyoksydant odpowiedzialny jest za prawidłowy przebieg oddychania komórkowego. Chroni przed osteoporozą, wpływa na dobrą pracę mózgu, zwiększa odporność organizmu, hamuje rozwój bakterii.

Miedź znajdziemy w takich produktach roślinnych jak:
kakao, nasiona słonecznika, pestki dyni, orzechy laskowe, migdały, natka pietruszki, groszek zielony, jagody Goji.

kakao1 Czym właściwie są antyoksydanty i gdzie ich szukać

Działanie antyoksydacyjne wykazują również inne substancje odżywcze takie jak karotenoidy i flawonoidy. Nie tylko same usuwają wolne rodniki, ale również wspierają w tym inne witaminy. Karotenoidy znajdują się w żółtych, zielonych i pomarańczowych owocach i warzywach. Najcenniejsze z nich to likopen, zeaksantyna i luteina. Flawonoidy natomiast znajdziemy w: marchew, boćwina, szczaw, szpinak, papryka czerwona, dynia, mango, papaja, morele, melon, cykoria, brokuły, por, pomidory, szparagi i brzoskwinie, czarna jagoda, czarna porzeczka, czarny bez, aronia, buraki, acerola, owoc granatu, sok z trawy pszenicznej, korzeń pietruszki, jagody Goji, czosnek.

Koenzym Q10, zwany też ubichinonem, to kolejny silny przeciwutleniacz, który pomaga w walce z wolnymi rodnikami. Koenzym Q10 to składnik, od którego zależy działanie enzymów,  hamuje utlenianie złego cholesterolu, bierze udział w procesie wytwarzania energii, w komórkach, oraz poprawia ich dotlenienie.

Najlepsze roślinne źródła koenzymu Q10 są:
sok z trawy pszenicznej, brokuły, szpinak, truskawki, jabłka, pomarańcze, marchew, pomidory, orzechy ziemne.

Bioflawonoidy (antocyjany, flawanony, flawony, flawonole, izoflawony, katechiny) to barwniki występujące w niemal  wszystkich roślinach i owocach, które wykazują bardzo silne działanie antyoksydacyjne. Grupa substancji zwanych bioflawonoidami, jest niezwykle liczna – dotychczas odkryto ponad 4000 związków chemicznych, które należą do tej grupy. Bioflawonoidy są uważane za jedne z najlepszych substancji o właściwościach antyoksydacyjnych, które rozkurczają mięśnie gładkie naczyń krwionośnych i przewodów żółciowych, uszczelniają i wzmacniają ściany naczyń krwionośnych i ich przepuszczalność, podnoszą kondycję naczyń włosowatych, usprawniają krążenie, zapobiegają krwawieniom, wybroczynom, są pomocne w leczeniu miażdżycy, poprawiają przepływ krwi w naczyniach wieńcowych i obniżają ciśnienie, działają przeciwalergicznie, przeciwgrzybicznie, przeciwnowotworowo i przeciwwrzodowo.

Źródła:
https://my.clevelandclinic.org/health/articles/antioxidants-vitamine-betacarotene-cv-disease-heart-health
https://www.sciencenewsforstudents.org/article/explainer-what-are-antioxidants

Może podobne wpisy Cię zainteresują?

Kliknij ikonę i podziel się ze znajomymi!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *