Wpływ diety wegetariańskiej/wegańskiej na nasze zdrowie – część 1

6005573866 4f7a9e85a1 z Wpływ diety wegetariańskiej/wegańskiej na nasze zdrowie   część 1Znane na całym świecie postacie tak różnorodne, jak filozofowie Platon i Nietzsche, przywódcy polityczni Benjamin Franklin i Gandhi oraz pop ikony Paul McCartney i Bob Marley opowiadają się za dietą wegetariańską. Nauka jest również po stronie wegetarianizmu. Wiele badań wykazało niezwykłe korzyści zdrowotne wynikające z diety wegetariańskiej. czytaj dalej…

Wegetarianizm” definiuje się jako unikanie wszystkich zwierząt, w tym ryb i drobiu. Wegetarianie, którzy unikają mięsa, ale jedzą produkty zwierzęce, takie jak ser, mleko i jaja, to ovo-lakto-wegetarianie (ovo = jajko, lakto = mleko, ser itp.). Szereg ludzi, którzy powstrzymują się od wszystkich produktów zwierzęcych, szybko rośnie; Ci ludzie są nazywani czystymi wegetarianami lub weganami.

Na Świecie coraz częście mówi się o spożywaniu mięsa jako czynnika sprzyjającego występowaniu wielu groźnych dla życia chorób, takich jak nadwaga, cukrzyca czy nawet róźnego rodzaju nowotwory. Coraz więcej też pojawia się badań naukowych, które przeprowadzane są w najbardziej znanych ośrodkach naukowych, a które potwierdzają tę tezę.

Oto wyniki niektórych z nich: 

1. Diety wegetariańskie – naturalnie niskie w tłuszczach nasyconych, bogatych w błonnik i pełne fitochemikaliów. Fitochemikalia to chemikalia pochodzenia roślinnego, które znane są również jako przeciwutleniacze – ale nie wszystkie fitochemikalia są przeciwutleniaczami. Niektóre działają jak hormony, inne stymulują enzymy. Krótko mówiąc, są to aktywne składniki w roślinach, które dają wiele korzyści dla zdrowia. Duże badania przeprowadzone w Anglii i Niemczech wykazały, że wegetarianie są o 40% mniej narażeni na raka w porównaniu z mięsożercami.1-2-3

2. Inne badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych nad grupą ochotników wykazały znaczne zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka wśród osób, które unikały mięsa.4-5

3. Podobnie, współczynnik raka piersi jest znacznie niższy w krajach aziatyckich, co wiąże się ze stosowaniem diety z przewagą roślin. Co ciekawe, kobiety z Japonii, które spożywają mięsne dania w stylu zachodnim, są ośmiokrotnie bardziej narażone na rozwój raka piersi niż kobiety, które stosują tradycyjną dietę na bazie roślin.6

4. Badania Harvarda obejmujące dziesiątki tysięcy kobiet i mężczyzn wykazały, że regularne spożycie mięsa zwiększa ryzyko raka okrężnicy o około 300 procent.7-8

5. Diety wysokotłuszczowe przyczyniają się do produkcji estrogenów w organizmie, a zwłaszcza estradiolu. Zwiększone poziomy tego hormonu płciowego związane są z ryzykiem występowania raka piersi. W raporcie naukowym stwierdzono, że częstość występowania raka piersi wśród kobiet w okresie przed menopauzą, które jedły najwięcej tłuszczu zwierzęcego (ale nie warzywnego) była o jedną trzecią wyższa niż w przypadku kobiet, które spożywały najmniej tłuszczu zwierzęcego.9

6. W odrębnym badaniu z Uniwersytetu w Cambridge powiązano również diety o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych w ryzykiem występowania raka piersi.10

7. Kolejne badanie powiązało produkty mleczarskie ze zwiększonym ryzykiem raka jajnika. Proces łamania laktozy (cukru mlecznego) w galaktozę widocznie uszkadza jajniki.11

8. Dzienne spożycie mięsa zwiększa ryzyko powstania raka prostaty, przy czym dodatkowe regularne spożywanie sklepowego mleka podwaja to ryzyko, a gdy dodamy do tego brak warzyw w diecie ryzyko wzrasta czterokrotnie.12

9. Wegetarianie unikają tłuszczu zwierzęcego związanego z ryzykiem powstania raka i otrzymują obficie błonnik, witaminy i fitochemikalia, które pomagają zapobiec rakowi. Ponadto analiza krwi wegetarian ujawnia wyższy poziom „naturalnych komórek zabójców”, wyspecjalizowanych białych krwinek, które atakują komórki rakowe.13

Źródła/badania:
1. Thorogood M, Mann J, Appleby P, McPherson K. Risk of death from cancer and ischaemic heart disease in meat and non-meat eaters. Br Med J. 1994;308:1667-1670. PubMed
2. Chang-Claude J, Frentzel-Beyme R, Eilber U. Mortality patterns of German vegetarians after 11 years of follow-up. Epidemiology. 1992;3:395-401. PubMed
3. Chang-Claude J, Frentzel-Beyme R. Dietary and lifestyle determinants of mortality among German vegetarians. Int J Epidemiol. 1993;22:228-236. PubMed
4. Phillips RL. Role of lifestyle and dietary habits in risk of cancer among Seventh-Day Adventists. Cancer Res. (Suppl) 1975;35:3513-3522. PubMed
5. Barnard ND, Nicholson A, Howard JL. The medical costs attributable to meat consumption. Prev Med. 1995; 24:646-655. PubMed
6. Trichopoulos D, Yen S, Brown J, Cole P, MacMahon B. The effect of westernization on urine estrogens, frequency of ovulation, and breast cancer risks: a study in ethnic Chinese women in the Orient and in the U.S.A. Cancer. 1984;53:187-192. PubMed
7. Giovannucci E, Rimm EB, Stampfer MJ, Colditz GA, Ascherio A, Willett WC. Intake of fat, meat, and fiber in relation to risk of colon cancer in men.Cancer Res. 1994;54:2390-2397. PubMed
8. Willett WC, Stampfer MJ, Colditz GA, Rosner BA, Speizer FE. Relation of meat, fat, and fiber intake to the risk of colon cancer in a prospective study among women. N Engl J Med. 1990;323:1664-1672. PubMed
9. Cho E, Speigelman D, Hunter DJ, Chen WY, Stampfer MJ, Colditz GA, Willett WC. Premenopausal fat intake and risk of breast cancer. J Natl Cancer Inst. 2003;95:1079-1085. PubMed
10. Bingham SA, Luben R, Welch A, Wareham N, Khaw KT, Day N. Are imprecise methods obscuring a relation between fat and breast cancer? Lancet. 2003;362:212-214. PubMed
11. Cramer DW, Harlow BL, Willett WC. Galactose consumption and metabolism in relation to the risk of ovarian cancer. Lancet. 1989;2:66-71. PubMed
12. Araki H, Watanabe H, Mishina T, Nakao M. High-risk group for benign prostatic hypertrophy. Prostate. 1983;4:253-264. PubMed
13. Malter M, Schriever G, Eilber U. Natural killer cells, vitamins, and other blood components of vegetarian and omnivorous men. Nutr Cancer. 1989;12:271-278. PubMed

Może podobne wpisy Cię zainteresują?

Kliknij ikonę i podziel się ze znajomymi!

Jedna myśl nt. „Wpływ diety wegetariańskiej/wegańskiej na nasze zdrowie – część 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *