Quinoa (komosa ryżowa) – pożywienie astronautów!

Quinoa male Quinoa (komosa ryżowa)   pożywienie astronautów!Członek elity produktów wpisanych do menu astronautów. Inkowie nazywali ją „matką wszystkich ziaren” i była to roślina święta. Wyróżnia się cztery odmiany: białą, brązową, czerwoną i czarną, choć największą popularność ma biała, gdyż jest w smaku najdelikatniejsza.
Czytaj dalej…

Komosa jest przepełniona wartościami odżywczymi takimi jak witaminy, minerały, śladowe pierwiastki, a nawet odznacza się wartościami leczniczymi i kosmetycznymi. Komosa, to przede wszystkim pełnowartościowe białko, co w przypadku produktów roślinnych rzadko się zdarza.  Ale to nie wszystko.

Właściwości komosy ryżowej (Quinoa)

* źródło składników mineralnych jak potas, magnez, mangan, cynk, żelazo, selen i wapń, którego jest więcej niż w mleku,

* źródło błonnika pokarmowego porcja ugotowanej komosy ryżowej (185g) zawiera około 5g błonnika pokarmowego, co pokrywa dzienną normę w 20%. Taka zawartość błonnika pokarmowego plasuje Quinoę ponad innymi zbożami (komosa zbożem nie jest, choć za takowe uchodzi).  Zawartość błonnika jest w niej prawie dwukrotnie większa,

* w porównaniu do innych zbóż komosa zawiera spore ilości tłuszczu, jednak są to tłuszcze pożądane w naszej diecie, ponieważ są to głównie kwasy tłuszczowe omega-3,

* białko komosy ryżowej jako jedno z nielicznych białek roślinnych zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, czyli takie, które nie są syntetyzowane w organizmie i muszą być dostarczane wraz z pożywieniem – twierdzą naukowcy z Zakładu Bromatologii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Tradycyjne zboża są ubogie w te aminokwasy. Dodatkowo zawartość białka w komosie ryżowej jest dość wysoka,

* jest bezglutenowa, a więc jest świetną alternatywą dla osób na diecie bezglutenowej i dla osób z alergią na gluten.

* ma niski indeks glikemiczny (35), co sprawia, że z powodzeniem może przyjąć się w diecie chorych na cukrzycę, osób dbających o zdrowie i smukłą sylwetkę,

* jest źródłem przeciwutleniaczy, głównie flawonoidów i witaminy E, ma więc działanie przeciwzapalne, antyoksydacyjne, przeciwnowotworowe,

* zawiera saponiny naturalne środki ochrony roślin, dzięki którym nie wymaga używania pestycydów, czy środków ochrony roślin,

* komosa ma potencjalne działanie antynowotworowe jak przekonują naukowcy z Zakładu Biologii Komórki Wydziału Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii UJ w Krakowie. Z ich badań wynika, że wyciągi z nasion, kiełków i liści komosy ryżowej wyraźnie hamują proliferację komórek raka szczurzej prostaty, a także ograniczają ich międzykomórkową komunikację za pośrednictwem złącz szczelinowych oraz aktywność migracyjną in vitro,

* jest bogata w przeciwutleniacze – kwercetynę, kempferol, kwas kumarowy i wanilinowy, stężenie tych substancji jest czasem wyższe niż w przypadku borówek amerykańskich.

Quinoa2 Quinoa (komosa ryżowa)   pożywienie astronautów!

Komosę ryżową gotuję się jak ryż z dużą ilością wody. Najlepiej w stosunku 1:2 czyli 1 szklanka komosy na 2 szklanki wody. Jest idealnym dodatkiem do wszelkiego rodzaju sałatek. Można ją również kiełkować dzięki czemu zachowuje jeszcze więcej składników odżywczych.

Źródła:
https://ndb.nal.usda.gov/ndb/search
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18489119
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0308814689900307
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1546052

(Visited 1 808 times, 21 visits today)

Może podobne wpisy Cię zainteresują?

Kliknij ikonę i podziel się ze znajomymi!

Jedna myśl nt. „Quinoa (komosa ryżowa) – pożywienie astronautów!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *