Kurkuma zamiast ćwiczeń fizycznych?

turmeric 3251560 1280 150x100 Kurkuma zamiast ćwiczeń fizycznych?Czy spożywanie kurkumy może poprawić stan naszych naczyń krwionośnych w taki sam sposób jak stosowanie regularnych ćwiczeń fizycznych? Na to pytanie odpowiedzieli uczeni badając wpływ jednej łyżeczki kurkumy dziennie u osób zarówno aktywnych fizycznie jak i tych, które nie wykonywały żadnych ćwiczeń.

 

Naczynia krwionośne rozciągają się wzdłuż całego ciała człowieka, rozwidlając się tworzą sieci, oplatając i przenikając wszystkie struktury organizmu. Ułożone od początku do końca, komórki śródbłonka pochodzące od jednego człowieka owinęłyby się ponad czterokrotnie na całym świecie. Ich wewnętrzną warstwę stanowi pojedyncza warstwa komórek śródbłonka naczyniowego.  Na całej swojej powierzchni śródbłonek naczyniowy wytwarza bogaty zestaw przekaźników biologicznych, które przez różnorakie mechanizmy działają lokalnie lub na odległość. Śródbłonkowe przekaźniki regulują czynność układu krążenia, odpowiadają za  przepuszczalność ściany naczyniowej, determinują jej strukturę i przebudowę oraz tworzenie nowych naczyń krwionośnych. Śródbłonek reguluje również procesy zakrzepowe i zapalne.

Badania potwierdzają, że przy stanach zapalnych spożywanie warzyw i owoców jest niezwykle pomocne. Każda codzienna porcja roślinności skutkuje 6% poprawy funkcji śródbłonka. Zaznaczyć należy, że pozytywne wyniki badań nad owocami i warzywami nie wynikają z obecności jednego, konkretnego składnika odżywczego jak na przykład witaminy C. Zamiast szukać jednego magicznego mikroelementu, jak czynią to firmy farmaceutyczne, bardziej racjonalne podejście powinno więc uwzględniać całe pokarmy. Wzrost konsumpcji owoców i warzyw może przynieść wiele korzyści jedynie dzięki synergicznemu oddziaływaniu tysięcy zawartych w nich wspaniałych składników odżywczych.

Ćwiczenia fizyczne również pomagają naszym komórkom śródbłonka. Jaki rodzaj ćwiczenia pomaga najlepiej? Aby odpowiedzieć na to pytanie przeprowadzono badanie, w którym pacjenci zostali podzieleni na cztery grupy:

1. Ćwiczenia aerobowe (jazda na rowerze przez godzinę dziennie)
2. Trening siłowy (z użyciem ciężarków i elastycznych taśm)
3. Połączenie treningu aerobowego i siłowego
4. Brak jakichkolwiek ćwiczeń.

Pierwsza grupa stosująca trening aerobowy wykazała znaczną poprawę w strukturze śródbłonka. Podobnym wynikiem wykazały się również grupy druga i trzecia. Natomiast grupa nie stosująca żadnych ćwiczeń fizycznych charakteryzowała się nie tyle brakiem poprawy co  pogorszeniem się stanu śródbłonka.

Nasz śródbłonek nie dba o to, czy jeździmy na rowerze, czy podnosimy ciężary, o ile regularnie wykonujemy ćwiczenia fizyczne. Jeśli przestaniemy ćwiczyć, nasza funkcja śródbłonka gwałtownie spada.

Firmy farmaceutyczne wciąż prowadzą badania w poszukiwaniu lekarstw poprawiających funkcje śródbłonka w naszym organizmie. Idzie im to z różnym skutkiem, ale się nie poddają. Dla tych natomiast, którzy wolą rośliny od tabletek, jednym z najbardziej przeciwzapalnych produktów spożywczych jest kurkuma korzenna. Naukowcy w Japonii niedawno porównali korzyści płynące z ćwiczeń śródbłonka za pomocą kurkuminy, żółtego pigmentu w kurkumie i proszku curry. Udowodnili, że podawanie jednej łyżeczki do herbaty kurkumy dziennie wpłynęło na stan śródbłonka pacjentów w taki sam sposób, co wykonywanie od 30 do 60 minut ćwiczeń aerobowych każdego dnia. Co ciekawe, stan śródbłonka poprawił się w sposób znaczący również u osób, które nie wykonywały żadnych ćwiczeń, a jedynie spożywały kurkumę w podanej powyżej dawce.

turmeric 2344157 1280 800x533 Kurkuma zamiast ćwiczeń fizycznych?

 

Wyniki badań były jednoznaczne: „Wielkość poprawy osiągniętej dzięki leczeniu kurkuminą była porównywalna z poprawą uzyskaną dzięki ćwiczeniom. Dlatego też regularne spożywanie kurkuminy może być środkiem zapobiegawczym przeciwko chorobom układu krążenia”. Ponadto, ich wyniki sugerują, że kurkumina może być potencjalną alternatywną metodą leczenia pacjentów, którzy nie są w stanie ćwiczyć.

Najlepiej byłoby, gdybyśmy jedli kurkumę i ćwiczyli jednocześnie. Jedno z badań dotyczyło centralnej hemodynamiki tętniczej. Zasadniczo, jeśli nasz śródbłonek jest uszkodzony, nasze tętnice usztywniają się, utrudniając sercu pompowanie krwi. W porównaniu z placebo, możemy obniżyć ciśnienie za pomocą kurkumy lub ćwiczeń fizycznych. Natomiast jeśli połączymy oba te elementy, wtedy naprawdę zaczniemy doświadczać niesamowitych efektów. Naukowcy doszli do wniosku, że te wyniki sugerują, że regularne ćwiczenia wytrzymałościowe w połączeniu z codziennym połykaniem kurkumy mogą zmniejszyć presję, z którą nasze serca muszą walczyć. Potrzebujemy zarówno zdrowego odżywiania, jak i wysiłku aby nasz śródbłonek mógł pochwalić się stanem idealnym.

Źródło:
https://nutritionfacts.org/2017/09/05/heart-of-gold-turmeric-vs-exercise/
https://nauka.uj.edu.pl/aktualnosci/-/journal_content/56_INSTANCE_Sz8leL0jYQen/74541952/90650178
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28228072/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *