Wpływ diety wegańskiej: jak żywność oparta na roślinach może poprawić twoje życie

dieta wegańska

Wraz z rosnącą liczbą osób stosujących dietę wegańską, wzrosły również obawy dotyczące jej wpływu na ogólny stan zdrowia. Niektórzy uważają, że pozbawiona mięsa i ryb dieta wegańska może prowadzić do niedożywienia i niedoboru kluczowych składników odżywczych. Jednak badania wykazały, że dobrze zbilansowana dieta roślinna jest nie tylko bezpieczna dla większości ludzi, ale może również zapewnić liczne korzyści dla organizmu. W rzeczywistości istnieje kilka udowodnionych korzyści z diety wegańskiej.

Wpływ diety wegańskiej na zdrowie fizyczne

Dieta wegańska jest związana ze zmniejszonym ryzykiem wystąpienia niektórych chorób, takich jak choroby serca, nadciśnienie i cukrzyca typu 2. Dieta wegańska może również zmniejszyć ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów, takich jak rak jelita grubego, rak piersi i rak prostaty, a także innych chorób, w tym choroby Alzheimera, osteoporozy i reumatoidalnego zapalenia stawów.

Ryzyko chorób sercowo-naczyniowych

Dieta wegańska jest związana z niższym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych (CVD). Badania wykazały, że weganie mają niższy poziom cholesterolu we krwi i mniejszą talię w porównaniu z osobami, które jedzą mięso lub ryby. Weganie są również mniej narażeni na rozwój cukrzycy typu 2. Kwas moczowy, produkt uboczny metabolizmu, który może być czynnikiem ryzyka CVD, jest niższy u wegan. Dobrze zaplanowana dieta wegańska jest również bogata w antyoksydanty, które mają korzystny wpływ na czynniki ryzyka CVD.

Ryzyko cukrzycy typu 2

Kilka badań wskazuje, że weganie mają niższe ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2. Weganie mają niższy poziom cukru we krwi na czczo niż osoby, które spożywają inne rodzaje diet. Wykazano, że dieta wegańska poprawia wrażliwość na insulinę, co jest kluczowe dla zapobiegania cukrzycy typu 2. Ponadto, weganie mają tendencję do bycia szczuplejszymi niż ludzie, którzy spożywają mięso, a pokarmy o wysokiej zawartości węglowodanów, takie jak ziarna i rośliny strączkowe, są integralną częścią diety wegańskiej.

Skutki uboczne diety wegańskiej

Dieta oparta na roślinach może mieć pewne negatywne skutki dla zdrowia w pewnych kontekstach. Na przykład dieta, która jest niska w wapń (znajdujący się głównie w produktach mlecznych) i witaminę D (znajdującą się głównie w rybach i jajach) może zwiększyć ryzyko osteoporozy.

Niedobór witaminy B12 może wystąpić u wegan i osób spożywających dietę niskokaloryczną. Zalecane dzienne spożycie witaminy B12 wynosi 2,4 mikrograma. Najlepszymi źródłami B12 są mięso, jaja i żywność wzbogacona, taka jak płatki śniadaniowe i mleko.

Dlaczego warto stosować dietę wegańską?

Oprócz korzyści zdrowotnych związanych z dietami wegańskimi, istnieją inne ważne powody, aby stosować tę dietę. Diety wegańskie mogą pomóc w redukcji emisji gazów cieplarnianych związanych z żywnością, które są drugim co do wielkości czynnikiem przyczyniającym się do zmian klimatu. Diety wegańskie są również skutecznym sposobem na zmniejszenie cierpienia zwierząt.

Ostatnio na blogu:

Kokosowa tarta z dżemem wiśniowym - przepis

Czy wiesz, że orzechy kokosowe są najobfitszym źródłem energii pokarmowej, minerałów i witamin w lasach tro

Rozwiń

Domowa musztarda - najlepszy przepis

Musztarda to nie tylko dodatek do kanapek! To także uniwersalna przyprawa, którą można wykorzystać na tak w

Rozwiń

Przepis na najlepsze czekoladowe ciasteczka z kremem kakaowym

Jeśli szukasz najlepszego przepisu na czekoladowe ciasteczka, to trafiłeś we właściwe miejsce. Te kruche ci

Rozwiń

6 sposobów na wykorzystanie kuskusu w diecie

Kuskus jest wytwarzany z mąki pszennej i ma podobną konsystencję do makaronu. Niska zawartość tłuszczu, wys

Rozwiń

Jak zrobić ciasto czekoladowo z pomarańczą

Jeśli jesteś miłośnikiem pomarańczy i czekolady, z pewnością pokochasz ten przepis na ciasto czekoladowo-po

Rozwiń

Fakty o mleku krowim, których możesz nie znać

Prawdopodobnie słyszałeś, że mleko krowie nie jest najlepszym źródłem wapnia lub witaminy D, albo że ma duż

Rozwiń